برای شرکت در دوره ایمپلنت جهاد دانشگاهی تماس بگیرید

دندانپزشکی نیلی

Dental Best

کامپوزیت دندان کج

کامپوزیت دندان کج
آنچه در این مطلب می خوانید:

کامپوزیت دندان کج یا نامرتب از بهترین روشهای اصلاح ظاهری این دندانها است. همان طور که می دانید دندان یکی از مهم ترین عضوهای صورت است که تاثیر بسزایی در زیبایی دارد، امروزه یکی از مشکلاتی که ممکن است برای هر شخصی به وجود بیاید، کجی و نامرتب بودن دندان ها است، که حتی می تواند بر روی خنده افراد نیز تاثیر بگذارد. کسانی که دندان های نامرتبی دارند، باید برای برطرف کردن این مشکل به یک متخصص دانپزشک مراجعه کنند.

قیمت هر واحد کامپوزیت دندان در کلینیک دندانپزشکی دنتال بست از واحدی 390 هزار تومان شروع می شود.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

در این بین با کامپوزیت دندان نامرتب، می تواند روشی مناسب و در عین حال مقرون به صرفه باشد. البته این روش معمولا برای دندان هایی که میزان کجی آن ها جزیی است می تواند گزینه مناسبی باشد. اگر کجی دندان بیش از حد معمول باشد بهتر است از روش های دیگر مانند روش ارتودنسی استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی:

نحوه کامپوزیت دندان کج

در گذشته افرادی که دندان هایی کج و نامرتب داشتند، در هنگام خندیدن دچار دل نگرانی هایی می شدند، اما به مرور زمان و با پیشرفت علم، کامپوزیت دندان روشی مناسب و در عین حال مقرون به صرفه برای رفع این مشکل جای گرفت. اما در بین مردم شایعات و باورهای غلطی در مورد درمان های زیبایی وجود دارد که به دلیل تخصص ناکافی برخی این باورها شکل گرفته است.

اما در حقیقت در صورت تجربه و مهارت بالای دندان پزشک، کامپوزیت ها می توانند بسیار طبیعی و شفاف جلوه کنند و در مواردی مثل برند کامپوزیت، تکنیک اجرا شده، رنگ کامپوزیت و … در این زمینه نقش مهمی دارند. در این میان برای به دست آوردن دندان هایی صاف و بدون ایراد، ونیر کامپوزیت دندان های کج از محبوبیت خاصی بر خوردار است.

چگونگی انتخاب رنگ دندان

برای انتخاب رنگ کامپوزیت باید نکاتی را مد نظر داشت تا رنگ کامپوزیت با چهره ی شما هم خوانی داشته باشد، به عنوان مثال سفیدی رنگ کامپوزیت نباید بیشتر از سفیدی چشم ها باشد و یا بین رنگ کامپوزیت و رنگ پوست کنتراست زیادی ایجاد شود، اما در نهایت باید گفت سلیقه ی فرد در انتخاب رنگ کامپوزیت مهم ترین نقش را دارد.

نکات مهم قبل از انجام کامپوزیت دندان کج

وضعیت دهان و دندان هر شخصی منحصر به خودش است و نباید انتظار داشت که نتایج درمان شبیه عکس یا فرد دیگری باشد. انتظار و توقع از نتیجه درمان باید معقولانه باشد و با وضعیت فعلی دندان و محدودیت های درمان تناسب داشته باشد، مثلا کسی که مشکل تحلیل شدید لثه، انحراف دندانی و … دارد، نمی توان انتظار داشت که نتیجه درمان نهایی مشابه با کسی که چنین مشکلاتی دارد باشد.

قبل از شروع درمان باید تمام انتظارات و خواسته های خود را برای پزشک مورد نظر مطرح کرد، تا امکان پذیری حصول آن ها مشخص شود. در تمامی درمان های دندان پزشکی مدتی طول می کشد تا با شرایط و رنگ و فرم جدید دندان ها کنار آمد.

نکات مهم در مورد کامپوزیت دندان کج

  • اگر میزان کجی و نامرتب بودن دندان بیش از حد معمول باشد نمی توان از کامپوزیت استفاده شود. بنابراین ابتدا باید دندان ارتودنسی شود تا کجی برطرف شود سپس دندان را کامپوزیت کرد.
  • در بیشتر موارد برای اینکه کامپوزیت به درستی روی دندان قرار بگیرد دندان پزشکان ناچار به تراشیدن لایه نازکی از دندان می شوند.
  • در برخی موارد نیز کامپوزیت به راحتی روی دندان قرار می گیرد و لازم نیست که دندان تراشیده شود.
  • اگر دندانی در جای درست قرار نگرفته باشد نمی توان با کامپوزیت آن را درمان کرد، در این موارد می توان از لمینت کمک گرفت.
  • اگر دندانی در جایگاه خود منحرف شده باشد، می توان از کامپوزیت دندان برای دندان های کج کمک گرفت.
  • در پایان نصب کامپوزیت چند روزی زمان لازم است، تا به آن عادت کنید؛ پس در این مدت باید در مراقب ارز آن ها دقت لازم داشته باشید.

کامپوزیت دندان کج و مراقبت بعد از آن

  • بهداشت دهان و دندان:
    روزی دو الی سه بار مسواک زدن کل دندان ها با دقت به طوری که تمام سطح دندان ها مسواک شود، با مسواک و خمیر دندان توصیه شده توسط دکتر و برای تمیز ماندن و عدم پوسیدگی و زردی بین دندانی روزانه یک الی دو بار از نخ دندان استفاده شود.
  • محدودیت غذایی در یک ماه اول:
    کامپوزیت ها در سه هفته الی یک ماه اول مخصوصا 48 ساعت اول بسیار مستعد رنگ پذیری هستند. لذا باید مصرف خوراکی های رنگدانه دار مانند نوشابه، قهوه، چای، شکلات و … بسیار محدود شود و در صورت استفاده دهان با آب ولرم آبکشی شود. نکته قابل توجه این است تحت هیچ عنوان نباید بعد از مصرف خوراکی های رنگدانه دار، دندان ها را مسواک زد، زیرا این کار باعث تثبیت رنگ خوراکی روی سطح کامپوزیت دندان کج می شود بنابراین آبکشی با آب ولرم بهترین انتخاب است.
  • از خوراکی های سفت مانند تخمه در ماه اول باید جلوگیری شود و بعد از یک ماه هم سعی شود با دندان های عقبی برای خوردن تخمه استفاده شود. زیرا شکستن تخمه با کامپوزیت ها فشار مثلثی شکل وارد می کند و این امر برای کامپوزیت مناسب نیست.

مطلب پیشنهادی: قیمت کامپوزیت دندان ۱۴۰۲

مزایای کامپوزیت دندان کج

  • عدم نیاز به بی حسی
  • درمان دندان های کج و نامرتب
  • در صورتی که کامپوزیت به صورت درست و اصولی انجام شود ظاهر آن می تواند مشابه به دندان های طبیعی باشد.
  • مقرون به صرفه بودن
  • رفع شکستگی دندان ها با کامپوزیت
  • همرنگ شدن با دندان
  • انجام کامپوزیت در یک جلسه
  • عدم دست زدن به ساختار اصلی دندان
  • در صورتی که کامپوزیت آسیب ببیند، قابلیت ترمیم دارد و این درمان به صورت آسان و در مدت زمان بسیار کوتاه قابل انجام است.

معایب کامپوزیت دندان کج

  • نسبت به سرامیک و لمینت ظاهری غیر طبیعی دارند.
  • حساس بودن در برابر نوشیدنی های رنگی و لکه گرفتن
  • مقاوم نبودن در برابر خوراکی های سفت و سخت
  • حساس بودن به ضربه

برای بررسی صحت و سلامت کامپوزیت و دندان ها بهتر است سالی، یک الی دو بار به دندان پزشک مربوطه مراجعه کرده و با گرفتن عکس کامپوزیت دندان کج از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل شود. به هیچ عنوان نباید از دندان کامپوزیت شده برای راه حل گشایی مواردی مانند باز کردن پسته یا باز کردن پلاستیک سس استفاده کرد. کامپوزیت ها در صورت بهداشت مناسب، انتخاب برند با کیفیت و اجرای اصولی کامپوزیت بین پنج تا هشت سال می تواند طول عمر داشته باشد. البته برای ماندگاری بیشتر کامپوزیت ها پالیش سالانه از موارد ضروری است که باید انجام شود و باعث می شود میزان رنگ پذیری کامپوزیت ها پایین بیاید.

سخن نهایی

در پایان به این نتیجه رسیدیم که کامپوزیت ها با توجه به میزان کجی دندان ها می توانند به رفع این مشکل کمک کنند. البته برای اینکه این درمان ماندگاری بالایی داشته باشد، باید در هنگام انتخاب کامپوزیت دندان کج دقت لازم را داشته باشیم. زیرا کامپوزیت های بی کیفیت و ارزان نه تنها به درمان دندان های کج کمک نمی کنند بلکه عواقب بسیار بدی مانند بوی بد محیط دهان و دندان، مقاومت کم، رنگ پذیری بالا، سازگاری نداشتن با دهان، ظاهری غیر طبیعی ‌و طول عمر کمتر را به همراه خواهند داشت.

هم چنین توصیه می شود برای انجام کامپوزیت انتخاب پزشک متخصص و مناسب را در اولویت قرار دهید. زیرا بخش زیادی از زیبایی ظاهری استحکام و مقاومت کاربه دندان پزشک و روش اجرایی آن مربوط می باشد.

مطالب پیشنهادی:

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟