برای شرکت در دوره ایمپلنت جهاد دانشگاهی تماس بگیرید

دندانپزشکی نیلی

Dental Best

متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران

متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران
آنچه در این مطلب می خوانید:

مطالعه مطالب این صفحه به والدینی که نگران سلامت دهان و دندان فرزند دلبند خود هستند و نگران ناهنجاری های دندانی و فکی آنها هستند به شدت توصیه می شود. در این صفحه به شما می گوییم که کودکان برای چه مشکلات دهانی باید به متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران مراجعه کنند، به مزایای شروع درمان در سنین پایین می پردازیم و همچنین اطلاعاتی در مورد هزینه درمان ارتودنسی، مدت زمان درمان ارتودنسی و … نحوه   شروع درمان ارائه می کنیم.

 بهترین کلینیکهای دندانپزشکی:

ارتودنسی برای کودکان دقیقا به چه معناست؟

ارتودنسی دندان شامل صاف کردن دندان ها، اصلاح ناهنجاری ها و تغییر موقعیت های غیر طبیعی فک و دندان ها است. این درمان هم در دوران کودکی و هم در بزرگسالی انجام می شود. اما تمام اقداماتی که برای جلوگیری از نامرتبی دندان ها و درمان به موقع این مشکلات در دوران کودکی انجام می شود، به طور خاص ارتودنسی کودکان نامیده می شود.

 متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران چه درمانی را برای کودکان انجام می دهند؟

 متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران دندانپزشکی هستند که پس از گذراندن دوره عمومی دندانپزشکی، یک دوره 2 تا 4 ساله در مورد وضعیت دندان ها و فک، انواع ناهنجاری های دندانی و فک و نحوه درمان آنها می گذرانند.

این متخصصان در سنین مختلف تمامی مشکلات دندانی و ناهماهنگی فک را درمان می کنند. اما اگر عمدتاً برای ناهنجاری های دندانی در کودکان کار کرده باشند، به آنها  متخصص ارتودنسی کودکان می  گویند .

چگونه بفهمم فرزندم به درمان ارتودنسی نیاز دارد؟

از آنجایی که هر گونه تغییر در وضعیت دندان ها و فک مربوط به ارتودنسی است، هر گونه مشکل در وضعیت قرارگیری دندان های کودک را نشانه آن بدانید که باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

یعنی به محض اینکه متوجه شدید مثلاً:

  • دندان های دائمی کودک شما کج است
  • یا اگر یکی از فک هایش بیرون زده باشد
  • اگر هنگام بستن دهانش بین دندان های جلویش فاصله باشد
  • اگر بین تمام دندان هایش فاصله باشد
  • اگر یکی از فک های او بیشتر به سمت راست یا چپ متمایل شده باشد
  • دندان های شیری او دیر یا زود یا هنوز ریخته نشده است
  • پس از 5 سال، کودک هنوز انگشتان خود را می مکد یا از شیشه استفاده می کند
  • این دستگاه تنفس دهانی است و به جای بینی از طریق دهان تنفس می کند
  • هنگام قورت دادن غذا، به جای اینکه زبانش را به سقف دهانش برساند، به دندان های جلویی اش برخورد می کند.
  • و….

برای ارزیابی و شروع احتمالی درمان ارتودنسی برای کودکان حتما با متخصص ارتودنسی مشورت کنید. و به طور کلی از تصویر زیر می توانید تشخیص دهید که مشکل فرزندتان چیست و نام آن چیست. با مشاهده هر یک از این موارد حتما با متخصص ارتودنسی کودکان مشورت کنید.

شایع ترین مشکلات ارتودنسی که به بهترین وجه در دوران کودکی تشخیص داده شده و درمان می شوند.

مطلب پیشنهادی:

انواع ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران

بهترین متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران از روش های مختلفی برای این درمان استفاده می کنند. در حالت کلی با توجه به نوع ابزار و عملکرد این درمان را می توان به دو دسته متحرک و ثابت تقسیم نمود، که به قرار ذیل است:

1- ارتودنسی ثابت توس

در این روش از درمان ارتودنسی دندان برای مدت طولانی نوعی تجهیزات خاص بر روی دندان های بیمار به منظور ایجاد هماهنگی و تراز کردن آن ها کار می گذارند. در تمام مدتی که دوره درمان کامل می شود نباید این ابزار از دهان خارج شود. این روش از درمان ارتودنسی دندان برای افرادی که وضعیت دندانی آن ها دارای پیچیدگی بوده مناسب است. البته بیمار بایستی ماهی یک مرتبه به بهترین متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران به منظور بررسی روند بهبود و تنظیم و فیکس نمودن ارتودنسی کار گذاشته شده در دهان مراجعه کند.

ارتودنسی ثابت خود دارای انواع مختلفی می باشد که براساس جنس و نحوه کارکرد به قرار ذیل تقسیم می شوند:

  • ارتودنسی با برسی فلزی: رایج ترین نوع ارتودنسی ثابت به شمار می آید.
  • ارتودنسی سرامیکی: همان طور که از نام آن نیز پیدا است بریس های این نوع ارتودنسی از جنس سرامیک می باشد.
  • ارتودنسی لینگوال: این نوع ارتودنسی که با نام پشت دندانی نیز معروف می باشد در قسمت پشتی دندان نصب می شود، که قابل دیدن نمی باشد. از این شیوه از درمان برای موارد و مشکلات ساده استفاده می شود.
  • ارتودنسی دیمون: براکت هایی این نوع ارتودنسی دارای قابلیت باز و بسته شدن هستند.

2- ارتودنسی متحرک توسط متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران

این روش درمانی برخلاف نوع ثابت نیاز نیست که برای مدت زمان طولانی برروی دندان قرار گیرد. این ابزار در طی شبانه روز در حدود 22 ساعت در دهان بیمار قرار دارد. در این روش از ارتودنسی دندان برای دندان های فک بالا و پایین بیمار قالب گیری انجام می شود و برای دندان ها یک پلاک آماده سازی می گردد. بیمار می تواند هر زمیان که احساس ناراحتی می کند این نوع ابزار اتودنسی را از دهان خود خارج کند.

این نوع ارتونسی نیز دارای انواع مختلفی می باشد که به 4 دسته ذیل تقسیم می شوند:

  • ارتودنسی نامرئی: این نوع ارتودنسی به دلیلبی رنگ بودن طرفداران زیادی دارد.
  • ارتودنسی متحرک زد اسپرینگ: این نوع ابزار متحرک برای جلو کشیدن دندان هایی که به سمت عقب رفته اند مناسب است.
  • برسی هاولی: برای دندان های فک بالایی که بیش از حد جلو هستند مناسب می باشد.
  • ریتینز: از این نوع ارتودنسی بعد از اتمام دوره درمانی ارتودنسی به منظور ثابت نگهداشتن موقعیت جدید دندان ها کاربرد دارد.

 

مزایای ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران چیست؟

بهبود سلامت دهان و دندان

خود ارتودنسی  فواید زیادی برای سلامت دهان و دندان ما دارد. بزرگترین مزیت ممکن این است که با منظم کردن دندان ها، به تسهیل حفظ بهداشت دهان و دندان کمک می کند.

زیرا اگر دندان ها نامرتب باشند، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و… برای کودک سخت می شود. و چه بسا احتمال پوسیدگی دندان و مشکلات بعدی دندانی در آنها افزایش یابد.

بهبود توانایی گفتار و جویدن توسط متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران

بهبود قدرت گفتار و جویدن و همچنین کمک به حفظ سلامت دهان و دندان، ممکن است دومین مزیت ارتودنسی برای کودکان باشد. زیرا اگر دندان ها در موقعیت صحیح خود قرار نگیرند، صحبت کردن و جویدن خوب پیش نمی رود. جدای از این، نجویدن صحیح غذا به دلیل نامنظم بودن دندان ها می تواند منجر به مشکلات گوارشی شود.

افزایش اعتماد به نفس

بهبود و  اصلاح طرح لبخند  می تواند مزیت بعدی ارتودنسی در کودکان باشد. نتایج مطالعات نشان می دهد که کودکانی که دارای بی نظمی دندان و فک هستند، اعتماد به نفس کمتری دارند و اغلب به دلیل این وضعیت مورد تمسخر و آزار همسالان خود قرار می گیرند. با انجام درمان ارتودنسی در سنین پایین می توان دندان های آنها را صاف کرد و زیبایی لبخند و اعتماد به نفس را به زندگی کودکان بازگرداند.

جلوگیری از تحلیل استخوان فک

در زمانی که دندان های فرد مرتب بوده و هیچگونه مشکلاتی ندارد نیز ممکن است در زمان جویدن غذا و یا صحبت کردن به استخوان فک اندک فشاری وارد شود. که این امر موجب تحریک و رشد و بازسازی مجدد استخوان فک خواهد شد و می توان گفت به نوعی ورزش فک محسوب می شود. اما در صورتی که دندان ها کج و نامظم هستند وارد آمدن این فشار ها برای فک بسیار مضر می باشد زیرا فشار وارده به فک یکنواخت نخواهد بود. و با گذر زمان این امر موجب فرسایش استخوان فک و مشکلات جدی تر می شود. لذا با درمان ارتودنسی می توانید از تحلیل استخوان فک نیز جلوگیری کنید.

پیشگیری از خطر ابتلا به اختلال مفصل گیجگاهی فکی

دندان های کج به استخوان فک فشار بالایی و غیریکنواختی وارد می کنند. که در صورت عدم درمان یه موقع با گذر زمان این امر موجب اختلال مفصل گیجگاهی فکی می شود، که از علائم آن درد و سردرد است. با درمات توسط متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران می توان از بروز این مشکلات پیشگیری نمود.

صرفه جویی در زمان

اگر کودکی با مشکل بی نظمی دندان یا فک، چه امروز در کودکی و چه فردا در سنین پایین، مشکل دارد، باید به آن رسیدگی شود. اما تفاوت های زیادی بین شروع درمان در سنین بالا و دوران کودکی وجود دارد.

زیرا ساختار دهان و دندان کودکان در سنین پایین رشد می کند و به راحتی می توان رشد دندان و فک را در زمان کوتاه و با هزینه کم هدایت کرد. چیزی که در سنین بالا بسیار سخت تر، پر زحمت تر، زمان برتر و گران تر خواهد بود.

مسئله طول مدت ارتودنسی را نیز نمی توان نادیده گرفت. در سنین پایین بالاخره به مدرسه می رود و هیچ دغدغه و مسئولیت اجتماعی ندارد. بنابراین در مدت زمان کوتاهی پردازش می شود. اما اگر همین کودک بزرگ شود، مسئولیت اجتماعی و مشاغلی پیدا می کند که پیدا کردن وقت آزاد برای شروع درمان را برای او دشوارتر می کند.

کاهش هزینه های درمان

با توجه به طاقت فرسا بودن ارتودنسی در سالمندان، تعداد مراجعات و سختی درمان رو به افزایش است که این امر باعث افزایش هزینه خواهد شد. مثلاً اگر الان در 10 سالگی کودکی با 6 میلیون تومان هزینه درمان شود، در 25 سالگی باید دو برابر این هزینه را بپردازد. (اعداد فقط به عنوان مثال هستند)

بهبود طرح لبخند توسط متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران

نامنظمی دندان ها باعث کاهش اعتماد به نفس در افراد می گردد. اما ارتودنسی که موجب صاف و مرتب شدن دندان ها می شود. تاثیر زیادی در زیبایی ظاهری داشته و در نتیجه اعتماد به نفس در افراد را نیز افزایش می دهد و حتی می توان گفت که در بهبود روابط وتعاملات اجتماعی نیز تا حد زیادی اثرگذار می باشد.

آسان تر شدن مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

ارتودنسی دندان در تهران تنها جنبه زیبایی ندارد بلکه می تواند در بهداشت دهان و دندان نیز موثر باشد. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان های کج دشوار بوده و به درستی انجام نمی شود. غذای باقی مانده نیز در بین این دندان ها به راحتی با مسواک و نخ دندان خارج نمی شود. لذا بعد از اتمام دوره درمان ارتودنسی و صاف و مرتب شدن دندان ها رعایت بهداشت دهان و دندان برای این افراد بسیار راحت تر می شود و دندان ها عمر مفید طولانی تری خواهند داشت.

جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری های لثه

همانطور که گفتیم نامنظم بودن دندان ها مانع از کشیدن صحیح نخ دندان و مسواک زدن می شود. در نتیجه بهداشت دهان و دندان آن گونه که باید رعایت نمی شود و باقی مانند بقایای مواد غذایی بر روی دندان و لثه موجب تجمع باکتری ها می شود. که این امر به مرور زمان موجب بروز برخی مشکلات دندان مانند پوسیدگی و حتی درمواردی بیماری لثه می شود. با استفاده از درمان ارتودنسی و صاف کردن دندان ها بهداشت دهان و دندان نیز بهبود پیدا کرده و درنتیجه مانع از بروز برخی بیماری ها می شود.

جلوگیری از بروز آسیب های دندانی

دندان هایی که در موقعیت طبیعی خود قرار ندارند بیشتر در معرض آسیب دیدگی مانند ضربه، خوردگی و تحلیل قرار دارند. با استفاده از ارتودنسی دندان می توان به راحتی این دندان ها را به موقعیت اصلی خود برگرداند و از بروز هر گونه آسیب نیز جلوگیری کرد.

بهبود در گفتار

برخی افراد که دندان های نامنظمی دارند متاسفانه در گفتار نیز مشکل پیدا می کنند و برخی کلمات را به درستی نمی توانند بیان کنند. با مراجعه به متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران ، دندان ها و فک در موقعیت مناسب خود قرار گرفته و در نتیجه گفتار نیز بهبود پیدا می کند.

بهبود گوارش

یکی از وظایف دندان ها جویدن و بریدن مواد غذایی است. هنگامی که دندان ها نامنظم و نامرتب باشند، این عملکرد به درستی انجام نمی شود. لذا غذاها در دهان به تکه های کوچکتر تبدیل نشده در نتیجه هضم به درستی صورت نگرفته و این مورد می تواند موجب بروز بیماری های گوارشی شود. بعد از اتمام دوره درمان ارتودنسی، دندان ها در این زمینه بهتر عمل کرده و در نتیجه هضم و گوارش نیز بهبود پیدا می کند.

بهترین سن برای مراجعه به متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران چه سنی است؟

بهترین زمان برای اولین بار مراجعه به متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران یک موضوع و زمان شروع درمان موضوع دیگری است.

والدینی که به هر یک از مشکلات ذکر شده در این مقاله مشکوک هستند فرزندشان باید قبل از کشیدن کامل دندان های دائمی به متخصص ارتودنسی کودکان مراجعه کنند. این ارجاع لزوماً به معنای شروع درمان نیست و تنها یک معاینه یا احتمالاً اقدامات پیشگیرانه خواهد بود.

مرحله اول درمان ارتودنسی کودکان

در نتیجه سن 6 تا 8 سالگی ممکن است زمان مناسبی برای مراجعه به متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران باشد. در این سن در صورت لزوم می توان مرحله اول درمان را آغاز کرد. اگر درمان در این سن شروع شود، به ندرت از بریس ها (همان سیم کشی ارتودنسی) استفاده می شود و عمدتاً از نگهدارنده های فضایی، بازکننده کام و این وسایل استفاده می شود.

مرحله دوم درمان

بهترین سن برای شروع درمان بین 10 تا 15 سالگی است، زمانی که بیشتر دندان های دائمی روییده اند و می توانید بدون نگرانی درمان را شروع کنید. در این سن از بریس استفاده می شود.

سوالات متداول از متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران

چه مدت طول می کشد تا درمان ارتودنسی در کودکان کامل شود؟

مدت زمان ارتودنسی برای کودکان به نوع مشکل، شدت مشکل و وضعیت عمومی کودک شما بستگی دارد. اگر در مرحله اول ارتودنسی نیاز به استفاده از فضای نگهدارنده (به دلیل از دست دادن زودرس دندان های شیری) یا گشاد کننده کام (به دلیل کوچکی فک) باشد، رفع مشکل 4 تا 8 ماه طول می کشد. .

مرحله دوم درمان ارتودنسی، زمانی که از بریس استفاده می شود، بین 6 ماه تا 1.5 سال طول می کشد تا مشکل برطرف شود. ذکر این نکته بسیار ضروری است که مدت زمان درمان پس از معاینه مشخص می شود و برای هر کودک متفاوت خواهد بود.

هزینه ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران چقدر است؟

برآورد دقیق هزینه ارتودنسی کودکان بدون مراجعه حضوری و معاینه دهان و دندان کودک توسط متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران هرگز امکان پذیر نیست   . اما به عنوان یک قاعده کلی، قیمت، نرخ و هزینه ارتودنسی در کودکان کمتر از ارتودنسی در بزرگسالان است. این بدان معناست که هر چه زودتر با فرزندان خود رفتار کنید، هزینه کمتری خواهید پرداخت.  

چگونه به متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران کنم؟

معمولاً والدین اولین کسانی هستند که مشکلات ارتودنسی فرزندشان را تشخیص می دهند. در صورت مشاهده مشکل در دندان و فک کودک از نظر وضعیت، حتما با متخصص ارتودنسی کودکان مشورت کنید. حتما در انتخاب متخصص دقت کنید و این کار را با حوصله انجام دهید.

در بیشتر مواقع، اگر به طور مرتب کودک خود را به مطب دندانپزشک اطفال بیاورید، دندانپزشک در صورت وجود مشکل دندان ها و فک های نامنظم شما را به متخصص ارتودنسی ارجاع می دهد. بنابراین، اگر کودک شما مشکل خاصی در مورد موقعیت دندان ها و فک خود دارد، از دندانپزشک اطفال بخواهید که شما را به یک متخصص خوب معرفی کند.

پس از یافتن بهترین متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران، فرزند شما مورد ارزیابی قرار می گیرد و برنامه درمانی شما مورد بحث قرار می گیرد. از آنجایی که کودک هنوز پاسخگو نیست، باید در طول درمان تمام دستورالعمل ها را از متخصص بخواهید و در طول درمان کودک را تحت نظر داشته باشید. به عنوان مثال در این زمینه باید موارد زیر را در نظر گرفت:

  • کودک باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشد
  • به بهداشت دهان و دندان احترام بگذارید
  • به طور منظم با یک متخصص مشورت کنید
  • مراقبت از دهان و صورت کودک

 

آیا دندانپزشک عمومی می تواند ناهنجاری های دندانی کودکان را ترمیم کند؟

از حق نگذریم، دندانپزشکان عمومی می توانند دندانپزشکی عمومی و دندانپزشکی زیبایی یا ترمیمی را به خوبی انجام دهند. اما   گزینه مناسبی برای ارتودنسی کودکان نیستند . برای منظم کردن دندان های کودکان فقط باید با متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران مشورت کنید.

آیا درمان ارتودنسی در کودکان می تواند مشکلات تنفسی را برطرف کند؟

بله، با منظم کردن وضعیت فک و دندان، نه تنها زیبایی لبخند و صورت کودکان بهبود می یابد، بلکه مشکلات تنفسی مانند آپنه خواب نیز برطرف می شود.

آیا انحراف فک کودکان با ارتودنسی بدون جراحی قابل درمان است؟

بله، درمان انواع مشکلات فک بدون جراحی به شرط مراجعه متخصص ارتودنسی کودکان در غرب تهران برای معاینه و درمان از سنین پایین امکان پذیر است.

آیا ارتودنسی متحرک برای کودکان مناسب است؟

ارتودنسی متحرک اغلب برای کودکان خردسال توصیه نمی شود، اما می تواند برای نوجوانان و افراد مسن مفید باشد و طرفداران زیادی دارد.

مطالب پیشنهادی:

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟