برای شرکت در دوره ایمپلنت جهاد دانشگاهی تماس بگیرید

دندانپزشکی نیلی

Dental Best

کامپوزیت دندان پوسیده چگونه انجام می شود؟

کامپوزیت دندان پوسیده
آنچه در این مطلب می خوانید:

کامپوزیت دندان پوسیده یکی از سوالات رایج بیماران برای کامپوزیت دندان اقساطی در تهران است. اگر دندان پوسیده دارید و به فکر این افتاده اید که آیا می شود دندان پوسیده را کامپوزیت کرد یا خیر. در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعاتی را در مورد کامپوزیت دندان پوسیده در اختیارتان قرار دهیم.

قیمت هر واحد کامپوزیت دندان در کلینیک دندانپزشکی دنتال بست از واحدی 390 هزار تومان شروع می شود.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

آیا دندان پوسیده را میتوان کامپوزیت کرد؟

یکی از روش های موثر برای درمان دندان های پوسیده کامپوزیت می باشد. کامپوزیت از جمله روش هایی است که زمان زیادی برای انجام این کار لازم نیست صرف شود و مستقیم روی دندان کار گذاشته می شود. تا هم فرم دندان خودتان شود. اگر دندان جلویی شما پوسیده شده است خرابی آن تاثیر بسیار زیادی رو لبخند و زیبایی شما دارد. پس در سریع ترین زمان به مطب دندان پزشک مراجعه کنید. کامپوزیت یک درمان است که اصلاح کننده لبخند و دندان است.

مطلب پیشنهادی: بهترین کامپوزیت دندان تهران

مراحل کامپوزیت کردن دندان پوسیده

اگر شما جزو آن دسته افراد هستید که دچار درد دندان و پوسیدگی هستید، سعی کنید آن را پشت گوش نیندازید. بهتر است در سریع ترین زمان به پزشک مراجعه کنید. با درمان به موقع و درست از پوسیدگی سایر دندان ها پیشگیری می کنید‌.

آیا دندان پوسیده با کامپوزیت درمان میشود؟ جواب بله هست.

کامپوزیت دندان پوسیده دارای مراحلی است که ما در اینجا آن ها را بیان می کنیم:

گرفتن عکس رادیوگرافی

اولین کاری که باید شما انجام دهید گرفتن عکس رادیولوژی است تا میزان و محل دقیق پوسیدگی دندان آشکار شود.

خارج کردن تکه پوسیده دندان از دهان و ضد عفونی کردن دندان

در مرحله دوم دکتر دندان پزشک تزریق بی حسی انجام می دهد و سپس با مته قسمت پوسیده دندان را جدا می کند تا دندان برای مراحل بعدی آماده باشد. بعد از تمام شدن مرحله ی جدا کردن تکه دندان پوسیده دکتر باید با دقت تمامی قسمت های دندان را بررسی کند تا مطمئن شود قسمتی به جا نمانده. در این مرحله دکتر با استفاده از محلول مخصوص  دندان را ضدعفونی می کند. گاهی ممکن است نیاز به عصب کشی نیست باشد که این پروسه درمان را کمی طولانی تر می کند.

پر کردن دندان با مواد کامپوزیت

در این مرحله قسمت خالی شده دندان که در مرحله قبل پوسیدگی آن جدا شد با مواد کامپوزیت دندان که تقریبا هم رنگ دندان تان است پر می شود.

طبیعی سازی و شکل دادن به دندان

در این مرحله دکتر دندان پزشک با ابزار مناسب دندان را تراش می زند و آن را به شکل یک دندان طبیعی در می آورد.

اگر دندان پوسیده در جلو فک باشد حال روکش کامپوزیت اجرا می شود.دکتر ابتدا دندان را کاملا خشک کرده و سپس مواد چسبی روی آن می گذارد و کامپوزیت روی دندان گذاشته می شود و نهایتا به آن فرم می دهد. در این قسمت جراح از نور فرابنفش استفاده کرده تا روکش سفت سر جایش بماند.و در اخر نیز آن را پولیش می زند.

مراقبت درست و اصولی از کامپوزیت عمر آن را افزایش می دهد. میانگین عمر روکش های کامپوزیت ۵ الی ۱۰ سال می باشد.

چگونه از کامپوزیت دندان پوسیده مراقبت کنیم؟

حفظ بهداشت دهان و دندان

دو نوبت مسواک زدن در روز و استفاده مداوم از نخ دندان به افزایش عمر کامپوزیت کمک می کند و این مهم ترین نکته است. مسواک زدن غیر اصولی باعث رکورد لثه می شود. رکورد لثه باعث می شود تا لثه ها از دندان ها فاصله بگیرند.

یه راه ساده برای این که متوجه شوید درست مسواک می زنید یا خیر این است که هر بار که مسواک می زنید توجه کنید که چقدر مسواک شما دچار وا رفتگی می شود. در طی حدود دو ماه استفاده از مسواک این وا رفتگی مشخص می شود .

یک راه ساده برای رهایی از این موضو این است که از مسواک های خیلی نرم استفاده کنید و هنگام  زدن مسواک نوک مسواک را با انگشت دست بگیرید با این کار فشار دست کمتر شده در نتیجه دچار رکود لثه نمی شوید.

غذای سفت و سخت ممنوع

غذای های سفت می توانند روکش کامپوزیت شما را خراش عمیق دهند یا بشکنند.فشار سخت و محکم با مواد سخت در لبه کامپوزیت باعث آسیب رساندن به آن می شوند.

از گاز زدن یخ، ذرت، آجیل، هویج بپرهیزید و هرگز سعی نکنید چیزی را با دندان هایتان باز کنید. این کار ها باعث آسیب دیدن کامپوزیت می شود و هم هزینه مالی روی دست تان می گذارد و هم زمان بیشتری برای ترمیم وقت می گیرد.

  • وارد نکردن فشار روی کامپوزیت دندان
  • عدم استفاده ابزاری از اندان
  • پرهیز از دخانیات
  • مراجعه هر شش ماه یک بار به دکتر

نیز از جمله مواردی هستند که با رعایت آن ها میتوان از کامپوزیت مراقبت کرد تا دیر تر خراب شده  و طول عمر آن ها افزایش یابد.

چند نکته بسیار مهم در مورد کامپوزیت دندان پوسیده :

کامپوزیت اغلب برای دندان های جلو استفاده می شود تا ظاهر دندان ها زیبا تر شود و همچنین باعث زیبایی لبخند نیز می شود.

کامپوزیت روشی ارزان تر نسبت به سایر روش ها است. اگر کامپوزیت کیفیت کافی را نداشته باشد و جنس آن خوب نباشد و پزشک نمی تواند آن را بر روی دندان صحیح اجرا کند. این سبب مشکلاتی از جمله پوسیدگی، لق شدن دندان، سایش، تخریب دندان و از بین رفتن بافت دندان ها می شود. به همین دلیل راجب دکتر و مطبی که به آن مراجعه میکنید تحقیقات کامل را به عمل آورید. اکنون لازم است تا با معایب و مزایا ترمیم دندان ها با کامپوزیت آشنا شویم.

مطلب پیشنهادی: قیمت کامپوزیت دندان ۱۴۰۲

معایب ترمیم دندان پوسیده با کامپوزیت

کامپوزیت همیشه انتخاب مناسبی نیست و در مواردی که پوسیدگی به ریشه رسیده باشد یا مینای دندان زیاد نباشد بهتر است از روش های دیگر استفاده کنیم.

ترمیم کامپوزیت با پوسیدگی بسیار حساس تر است و اگر دندان شما با مواد همرنگ دندان پر شده، حتما سر موقع و روزی دو بار مسواک بزنید و مرتب از نخ دندان استفاده کنید. با گذشت زمان امکان دارد کامپوزیت مقداری تغییر رنگ پیدا کند که با پالیش درست می شود.

مزایای ترمیم دندان های پوسیده با کامپوزیت

  • در ترمیم با کامپوزیت حداقل میزان تراش را داریم و فقط بافت های آسیب دیده جدا می شوند.
  • امکان انتخاب رنگ وجود دارد
  • ۳)برای پوسیدگی های سطحی کامپوزیت بهترین انتخاب است.

عوارض ترمیم دندان با کامپوزیت

ترمیم کامپوزیت عوارضی پس از درمان دارد. مثلا درد گرفتن دندان در برخورد با سرما و گرما. هم چنین احساس درد در هنگام جویدن از این عوارض است. در صورتی که هر‌کدام از این موارد را تجربه کردید لازم است آن را با دکتر خود در میان بگذارید.

قیمت ترمیم دندان با کامپوزیت به عوامل متعددی بستگی دارد که ما در این جا آن ها را برای شما می گوییم:

  • تعداد دندان ها
  • میزان ماده کامپوزیت مورد نیاز برای ترمیم دندان های پوسیده
  • میزان پوسیدگی دندان ها
  • سطح مهارت جراح دندان پزشک
  • کیفیت مواد اولیه استفاده شده برای ترمیم دندان ها توسط کامپوزیت

مراقبت های بعد از ترمیم دندان

تا ۲ ساعت از مصرف نوشیدنی های رنگی مثل قهوه چایی نوشابه غذاهای سفت به شدت بپرهیزید. چرا که ممکن است مصرف این موارد سبب خرابی کامپوزیت شما شود.

پوسیدگی می تواند تمام دندان ها را تحت تاثیر قرار دهد. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ها و هم چنین مصرف فست فود و غذاهای بسیار چرب و شیرین باعث پوسیدگی دندان های جلویی می شوند. و اگر به موقع درمان نشوند مشکلاتی برای شما ایجاد خواهند کرد. ترمیم دندان های جلویی با کامپوزیت یک روش درمانی بسیار موثر است که می تواند لبخند شما را نیز زیباتر کند.

مطلب پیشنهادی:  بهترین متخصص ایمپلنت در تهران

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟