برای شرکت در دوره ایمپلنت جهاد دانشگاهی تماس بگیرید

دندانپزشکی نیلی

Dental Best

مراحل ایمپلنت دندان جلو چقدر طول میکشد

مراحل ایمپلنت دندان
آنچه در این مطلب می خوانید:

مراحل ایمپلنت دندان جلو چقدر طول میکشد – ایمپلنت دندان یکی از جدیدترین روش هایی است که برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شود. در اثر پوسیدگی زیاد، ضربه، تصادف و غیره ممکن است یک یا چند دندان از بین برود. زمانی که ریشه دندان قابل استفاده نباشد، بهترین راه برای جبران، استفاده از ایمپلنت دندان است  .

از دست دادن دندان می تواند تأثیر بسیار منفی بر چهره و کیفیت زندگی افراد بگذارد. به عنوان مثال اگر دندان ها خالی باشد مشکلات زیادی در زمینه غذا خوردن و جویدن ایجاد می شود که می تواند منجر به مشکلات گوارشی شود.

همچنین می تواند بر تلفظ کلمات و گفتار تأثیر بگذارد. بنابراین افرادی که دندان های خود را از دست می دهند معمولا در صحبت کردن دچار مشکل می شوند. تغییر فرم لب، فک و صورت یکی دیگر از عوارض از دست دادن دندان است.

مطالب پیشنهادی:

قسمت های مختلف ایمپلنت دندانی

روش های مختلفی از جمله ساخت پروتز مصنوعی متحرک و بریج برای ترمیم دندان از دست رفته وجود دارد. اما روش کاشت دندان یک روش دائمی است و طول عمر بسیار بالایی دارد. این ایمپلنت از یک میله تثبیت کننده تیتانیوم تشکیل شده است که جایگزین ریشه از دست رفته می شود و در استخوان فک کاشته می شود. پس از مدتی این قسمت به استخوان فک جوش می خورد و به بخشی از بدن تبدیل می شود. سپس قطعه ای به نام اباتمنت که در واقع رابط بین پین کاشته شده و روکش دندان است بر روی آن قرار می گیرد. در نهایت روکش مصنوعی یا پروتز به اباتمنت متصل می شود.

ایمپلنت های دندانی را می توان برای جایگزینی یک یا چند دندان مجاور یا جایگزینی کل دندان های یک استخوان فک استفاده کرد. استفاده از این روش به سلامت کامل لثه و استحکام استخوان فک نیاز دارد. اگر انسجام بافت استخوانی فک بالا کافی نباشد، قبل از کاشت ایمپلنت دندان، پیوند استخوان انجام می شود.

لازم به ذکر است که این روش زمان بر بوده و در صورت عدم نیاز به جراحی پیوند استخوان حدود 6 ماه زمان می برد. کاشت ایمپلنت های دندانی در چند مرحله انجام می شود که بسته به تعداد دندان ها، محل قرارگیری دندان ها و روشی که دندانپزشک تصمیم می گیرد این مراحل متفاوت است. در ادامه مراحل ایمپلنت دندان در شرایط مختلف را به تفصیل توضیح خواهیم داد.

مطلب پیشنهادی:

مطالب پیشنهادی:

مراحل ایمپلنت دندان جلو چقدر طول میکشد

مهم ترین مرحله قبل از  کاشت دندان جلو،  بررسی وضعیت دندان ها، سلامت لثه ها و یکپارچگی و استحکام استخوان های فک است.

  1. اولین مرحله ایمپلنت دندان، برداشتن ریشه دندان باقی مانده توسط دندانپزشک است. این مرحله با بی حسی موضعی و با روشی آتروماتیک متفاوت از روش های معمول انجام می شود.
  2. پس از آن باید چند هفته از زمان کشیدن دندان تا کاشت ایمپلنت بگذرد. در این مرحله دندانپزشک وضعیت استخوان های فک بیمار را بررسی می کند. او برای این کار از اشعه ایکس دندان و سی تی اسکن استفاده می کند.
  3. در صورت نیاز به پیوند استخوان، مرحله بعدی جراحی ایمپلنت دندان است که باید انجام شود. بسته به سلامت استخوان ها از پودر استخوان یا استخوان سالم بیمار برای پیوند استخوان فک وی استفاده می شود. دوره نقاهت پس از پیوند استخوان نیز حدود 3 ماه طول می کشد.
  4. اکنون فک بیمار شرایط مناسبی را برای کاشت ایمپلنت ارائه می کند. ایمپلنت با جراحی در استخوان فک بیمار کاشته می شود. پس از دوره استئواینتگراسیون که تقریباً 5 ماه طول می کشد، استخوان فک و ایمپلنت به هم جوش داده شده و نوبت به نصب اباتمنت می رسد. در این دوره از کلاهک درمانی برای پر کردن فضای خالی و محافظت از ایمپلنت استفاده می شود.
  5. در مرحله بعد اباتمنت به ایمپلنت متصل شده و از تاج مصنوعی موقت استفاده می شود. این تاج تا زمان بهبود کامل بافت نرم لثه در دهان باقی می ماند. این دوره معمولاً حدود 1-1.5 ماه است. پس از بهبودی کامل، قالبی از دندان ها ساخته می شود. ساخت روکش مصنوعی یا روکش ایمپلنت حدود دو هفته طول می کشد. تاج دندان به وسیله چسب مخصوص یا با کمک پیچ به اباتمنت متصل می شود. سوراخ پیچ با مواد همرنگ دندان پر شده است. پس از انجام تمامی مراحل فوق، ایمپلنت دندان کامل شده و قابل استفاده است.

مراحل ایمپلنت فوری

ایمپلنت دندان بلافاصله در یک جلسه انجام می شود. در این روش ریشه دندان در یک جلسه کشیده می شود و ایمپلنت به طور همزمان در همان جلسه قرار می گیرد. ایمپلنت فوری  معمولا برای کاشت دندان های جلویی و تنها در صورتی که استخوان فک کاملا سالم باشد استفاده می شود.

در جلسه بعد روکش موقت روی ایمپلنت نصب می شود و پس از اتمام فرآیند جوشکاری ایمپلنت به استخوان فک، با روکش دائمی جایگزین می شود. تمام مراحل کاشت فوری ایمپلنت مانند ایمپلنت های معمولی است. با این تفاوت که تمامی مراحل حداکثر در دو جلسه انجام می شود.

مراحل ایمپلنت دندان آسیاب

  1. برای ساخت ایمپلنت مولر بهتر است ریشه دندان را با کمترین آسیب به استخوان فک از لثه خارج کنید. برای این منظور دندانپزشک از روش آتروماتیک استفاده می کند. در این روش از دستگاه پیزوجراحی برای برداشتن ریشه باقی مانده استفاده می شود.
  2. حال در صورت نیاز پیوند استخوان انجام می شود. پیوند استخوان معمولاً با استفاده از پودر استخوان آلوگرافت انجام می شود. این پودر تا جایی ریخته می شود که استخوان تمام شود و یک غشای کلاژن روی آن قرار می گیرد.
  3. برای قرار دادن ایمپلنت دندان، لثه ها کاملا باز می شوند تا استخوان فک کاملا نمایان شود. اکنون سوراخ مورد نیاز به روش حفاری ایجاد می شود.
  4. سپس پیچ ایمپلنت داخل حفره قرار می گیرد و پیچ کاور در بالای آن قرار می گیرد. برای پوشاندن فضا از تکیه گاه درمانی استفاده می شود. بعد از چند ماه ناحیه مورد نظر با لیزر یا پانچ باز می شود و اباتمنت جایگزین کوپینگ می شود.
  5. سپس در آخرین مرحله ایمپلنت دندان، مرحله قالب گیری انجام می شود و پس از دو هفته روکش دائمی آماده نصب می شود.

مراحل ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟

به طور خلاصه مراحل کاشت ایمپلنت دندان شامل موارد زیر می باشد و برای هر کدام زمان مشخصی لازم است.

1. اولین قدم مراجعه به دندانپزشک ایمپلنت و انجام مشاوره است که طی آن تمام عکسبرداری های اشعه ایکس بیمار توسط پزشک به دقت بررسی می شود و بهترین روش برای درمان وی انتخاب می شود.

  1. مرحله دوم شامل کشیدن دندان و پیوند استخوان (در صورت لزوم) است. در صورت پیوند استخوان، یک دوره زمانی بین 4 تا 12 ماه برای بهبودی کامل لازم است.
  2. مرحله سوم کاشت ایمپلنت در استخوان فک است. این جراحی حدود 2 ساعت طول می کشد و بهبودی حدود 5-7 ماه طول می کشد.
  3. مرحله چهارم قرار دادن کلاهک درمانی است. مدت ماندگاری آن روی لثه حدود 2 هفته است.
  4. در این مرحله زمان قرار دادن اباتمنت روی پایه ایمپلنت است. در این مرحله از تاج موقت به مدت 6-4 هفته استفاده می شود تا بافت های نرم کاملاً بهبود یافته و استخوان فک برای قالب گیری آماده شود.
  5. مرحله ششم ساخت و نصب روکش دائمی است که تکمیل آن حدود دو هفته زمان می برد.

مراحل قبل از کاشت ایمپلنت دندان

مراجعه به دندانپزشک ایمپلنت و مشاوره، معاینه اشعه ایکس توسط دندانپزشک، کشیدن دندان و جراحی پیوند استخوان (در صورت لزوم) از جمله مراحلی است که قبل از کاشت ایمپلنت دندان انجام می شود.

مراحل کامپوزیت دندان

توصیه های پزشکی پس از کاشت ایمپلنت دندان

مراقبت و نگهداری از ایمپلنت های دندانی مهمترین مسئله در موفقیت آن است. مسواک زدن 2 تا 3 بار در روز، استفاده از دهانشویه بدون الکل، نخ دندان کشیدن، پرهیز از خوردن غذاهای بسیار سفت. همچنین مراجعه دوره ای به دندانپزشک هر 6 ماه از مواردی است که پس از نصب ایمپلنت باید رعایت شود. در صورت مشاهده هرگونه التهاب، خونریزی، درد غیرعادی، عفونت و غیره، باید فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

سوالات متداول

چه مدت پس از کشیدن دندان می توان ایمپلنت دندان را انجام داد؟

در صورت سالم بودن لثه و استخوان فک می توان بلافاصله پس از کشیدن دندان یا پس از 20 روز کاشت را شروع کرد اما در صورت عفونت باید منتظر بهبودی کامل باشید.

آیا می توان از ایمپلنت دندان برای کل فک استفاده کرد؟

بله، از این روش می توان برای جایگزینی یک یا چند دندان مجاور یا کل دندان های یک فک استفاده کرد.

ایمپلنت دندان برای چه کسانی انجام نمی شود؟

این کار در مورد دیابت کنترل نشده، سرطان خون، بیماری لثه، اعتیاد به الکل و تنباکو انجام نمی شود.

سخن نهایی درباره اینکه ایمپلنت دندان جلو چقدر طول میکشد

ایمپلنت دندان مانند سایر روش های کاشت دندان دارای مراحلی است، که در این مقاله به طور کامل به آنها اشاره شده است. مراحل ایمپلنت دندان جلو بسیار شبیه ایمپلنت دندان معمولی است اما مراحل نصب ایمپلنت فوری کمی متفاوت است زیرا کاربرد آن متفاوت است. اگر هر یک از مراحل جراحی ایمپلنت دندان به درستی انجام نشود، نتیجه قابل قبولی نخواهید گرفت و به سادگی پول خود را هدر داده اید.

بنابراین انتخاب کلینیک دندانپزشکی معتبر و  بهترین متخصص ایمپلنت در تهران بسیار مهم است. اگر به دنبال دندانپزشکی هستید که در کاشت دندان تخصص داشته باشد، این یکی از بهترین انتخاب های روی میز است.

مطالب پیشنهادی:

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟